Saunování

banner_saunovani

Saunování je jeden ze špičkových způsobů relaxace nejen pro naše tělo, ale zároveň i pro uvolnění naší mysli. Vlivem tepla se prohřejí a uvolní nejen unavené svaly, ale protože se do krve začnou vyplavovat tzv. hormony štěstí endorfiny, zklidní se také stresem zatěžovaný mozek. Při a následně i po saunování tak lidé zažívají obrovský pocit uvolnění a harmonie. A to není všechno. Pravidelné saunování působí blahodárně i na náš imunitní systém. Díky saunování se totiž začne tvořit v našem těle podstatně více imunitních látek, které nás chrání před onemocněním. Pokud se rozhodnete k pravidelnému saunování, určitě nebudete litovat. Pokud trpíte na časté chřipky nebo nachlazení, pak na ně můžete díky pravidelného saunování dozajista zapomenout a podzimní a zimní období si pak můžete užívat plnými doušky bez omezení.
Tím, že se v sauně dokonale zpotíme, pomůžeme našemu tělu vyplavit z těla toxiny a napětí. Vše následně vede k dokonalému uvolnění, které má za následek i zkvalitnění spánku.


Pokud jste si z nějakého důvodu saunování do této chvíle odpírali, změňte to. Jako zázrakem se změní kondice Vašeho těla i mysli. Vy se opět budete cítit plni sil a Vaše mysl bude naladěna pozitivně do dalších dnů.


Samozřejmě i saunování má svá omezení. Rozhodně nenavštěvujte saunu v případě, když onemocníte. Pokud onemocnění doprovází horečka, určitě si nepomůžete, když se půjdete vypotit do sauny. Spíše naopak lze očekávat rapidní zhoršení. Saunování také není doporučováno lidem s vysokým krevním tlakem, se srdečním onemocněním nebo s onemocněním ledvin.


Pokud se již rozhodnete pro saunování, platí také určité zásady, které dovedou účinky saunování k dokonalosti. Než se pohodlně usadíte na dřevěnou lavici v sauně, je potřeba se osprchovat, umýt mýdlem a následně i osušit. Samotné saunování se doporučuje bez plavek. Umělá vlákna brání rozehřáté pokožce dýchat. Nezapomeňte si do sauny vzít prostěradlo, do kterého se zabalíte při odpočinku po samotném zchlazení. Optimální délka saunování je cca 12 minut, nicméně pokud začnete pociťovat omezení v podobě zhoršeného dýchání nebo například pálení kůže, určitě nemá smysl se trápit a radši vyjděte ze sauny ven, i když bude délka pobytu v sauně výrazně kratší. Zvláště pokud se saunováním teprve začínáte, tak se nepřemáhejte a poslouchejte signály Vašeho těla. Po pobytu uvnitř sauny je potřeba tělo ochladit. Nejdříve se osprchujte a pak následuje samotné ochlazení těla v typickém bazénku se studenou vodou. Ochlazení by mělo probíhat směrem od nohou k hlavě. V okamžiku, kdy pro Vás začně být pobyt ve studeném bazénku nepříjemný, je čas na cca 15-ti minutový odpočinek v odpočívárně, kde zároveň doplňujete potřebné tekutiny. Vhodná je čistá voda, nebo ovocné šťávy či džusy. Celý cyklus saunování opakujte 2 – 3 x.


Saunování si s Váma mohou užívat i větší děti. U dětí se doporučuje začít se saunování ve věku 2,5-3 roky. Hlavně jako prevence vzniku onemocnění před nástupem do mateřské školy. Délka pobytu dítěte v sauně by neměla přesáhnout 5 minut při teplotě maximálně 65 stupňů, tedy ve spodní části sauny.


V dnešní době můžeme využívat několik druhů saun. Záleží pouze na nás, jaký druh saunování nám bude nejbližší. Nejčastěji využívanými saunami jsou klasické finské sauny nebo v poslední době velice moderní infrasauny.


Finské sauny jsou vybaveny kamny, na kterých se nahřívají kameny. Tyto kameny se polévají vodou, čímž se v sauně následně zvyšuje vlhkost. Pokud přidáte do vody vůni, můžete během saunování prožít i příjemnou a léčivou aromaterapii. Finské sauny se vyhřívají na 60 – 120 °C, což může být pro někoho nepříjemné.


Dokonalý odpočinek můžete také zažít ve dnešní době velice oblíbených infrasaunách. Díky těmto saunám, které prohřejí celé Vaše tělo již při 45 – 60 °C, můžete čerpat tolik potřebnou energii třeba i v klidu Vašeho domova. Infrasauny mohou díky nižším teplotám také využívat lidé se srdečními chorobami, astmatem nebo vysokým krevním tlakem.


Pokud jste se nechali zlákat a cítíte silné pokušení saunování vyzkoušet, pak neváhejte. Posílíte tak Vaše fyzické i psychické zdraví a budete se jako mávnutím kouzelného proutku cítit lépe jak na těle, tak i na duši. V případě, že neradi navštěvujete veřejné bazény a sauny, tak také nemusíte zoufat. Udělejte si radost, a dopřejte si tu pravou finskou saunu nebo infrasaunu přímo do Vašich domovů. Určitě neprohloupíte, protože po uspěchaném a náročném pracovním dni jistě oceníte mít tento vysoce příjemný relax přímo v klidu domova.